Recenze hororové hry - Soma

Herní vývojáři ze švédského studia Frictional Games si udělali jméno na poli hororových titulů jako Amnesia: The Dark Descent, která se nesmazatelně zapsala do historie hororových her. S jejich novým dílem SOMA z roku 2015 se však posunuli od čistého hororu směrem k filozofičtějšímu sci-fi thrilleru, který zkoumá hlubší témata, než jen přežití v temnotě.

Hra Soma nabízí velmi hutnou atmosféru, kterou si nejlépe vychutnáte během večerního hraní se sluchátky. Zvuky v této hře jsou až neuvěřitelně realistické.

Herní prostředí Herní prostředí [1]

Hratelnost

Soma nabízí velmi intuitivní ovládání, kdy je vám vše na začátku hry představeno. Jedná se o stejný princip ovládání, jako například u výše zmíněné hry Amnesia.

Jako pěkné zpestření považuji u hry možnost "prošmejdit" celé prostředí. Již na začátku hry si můžete například spláchnout záchod, zapnout umyvadlo, vzít si věci z lednice či projít emaily na počítači.

Díky možnosti takto velké interakce s prostředím se ještě rychleji ponoříte do atmosféry hry. Hra to také z velké většiny využívá k řešení ne příliš složitých hádanek.

Hudba

I přes hororový žánr stále ve hře Soma existuje hudební motiv, který je velmi zapamatovatelný. Během klasického hraní ale nehraje žádná zapamatovatelná. Jedná se spíše o podkres k aktuální situaci.

Zapamatovatelné motivy hrají během důležitých momentů, kterých ve hře není málo.

Úplně svojí kapitolu by zde měl mít zvuk, který je úplně dokonalý. Díky ještě vizuálním podnětům vás hra pohltí a dokáže ve Vás vyvolat nepříjemné pocity, i když se nic neděje. Zvuk pak vše doplní o podvodní vrzání, škrábání a další nehezké věci.

Grafika

Osobně jsem nenáročný na grafickou podobu hry. Díky tomu, že hra vyšla v roce 2015, již je to nějaký pátek (téměř 10 let, kdy tento příspěvek píšu).

I přes "stáří" hry se ukazuje, že je stále grafika v některých směrech nepřekonána. I dnešní hry, které se prodávají jako AAA mají často horší grafickou podobu.

Ukázka herní grafiky Ukázka herní grafiky [2]

Příběh

Příběh je zde bohužel velmi přímočarý a Vy nemáte možnost ho jakkoliv ovlivnit. I když je zde pár rozhodnutí, které můžete učinit, tak takto rozhodnutí nemají vůbec žádný dopad na konec hry.

Tato rozhodnutí, která před Vás vývojáři staví jsou zde spíše proto, aby jste se zamysleli nad hlavním motivem hry a to co to znamená být člověk.

Díky husté atmosféře a nestandardnímu prostředí se Vám určitě stane, že se budete v myšlenkách k těmto rozhodnutím zpětně vracet a přemýšlet, jestli jste se rozhodli správně.

Optimalizace

Aktuální verze hry je velmi uspokojivém stavu. Při vydání hra padala, což bylo velmi rychle odladěno. Z dnešního pohledu hře po technickém stavu nemohu nic vytknout.

Náplň a tempo

Hra má celkem strmé tempo. Hru lze dohrát do 10 hodin, kdy si projdete každý kout mapy a nasáváte příběh, který je vyprávěn hlavně přes zvukové záznamy či je napsán textově.

Jedná se o koridorový příběh, který vám neumožní nikam odbočit, avšak množství dostupných dodatečných informací, které můžete snadno při nepozornosti přeskočit dává hře větší znovu hratelnost.

Odkazy

Hra dostupná ve službě Steam

Oficiální stránky hry Soma

[1][2] - Zdroj obrázku https://soma.fandom.com/wiki/SOMA

Oficiální trailer hry Soma

Více informací k článku

  • Publikováno: 11. 10 . 2024
  • Zobrazení článku: 53

Máte co dodat k článku? Podělte se do komentářů

© 2025 Od Všeho Trochu. Všechna práva vyhrazena.