Co je 5 věcí, o kterých si myslím že jsou špatné a super na nových autech?

Tak a je tu další video, tentokrát méně informační a více názorové a spíše jen zábavné. Ve zkratcem jedná se o tyto body, ale pokud se chcete dozvědět důvody a další informace, najdete je ve videu přiloženém níže.

Špatné

  • Startstop a některé další asistenty.
  • Veškeré ovládání na tabletu
  • Falešné zvuky motoru
  • Cokoliv falešného designově - výfuky, průduchy, grilly, carbon…
  • Překomplikovanost prostých věcí - kamery místo zrcátek, el. kufr, elektronické brzd, dveře, posun sedaček

Dobré

  • Téměř každé auto má dostatečný výkon
  • Senzory a kamery + kontrola mrtvého úhlu
  • Propojení s telefonem
  • Bezpečnější než staré
  • Nižší spotřeba

5 pro a 5 proti nových aut

Pokud preferujete psanou formu, dávám zde i formu psanou

V moderních autech je toho nepochybně více než ve starých, což bohužel neodvratně znamená, že kromě věcí, za které je člověk rád, je tam také spousta věcí, které by tam raději neměl. A přesně na tyto věci a vlastnosti si posvítíme v dnešním videu. A jelikož je lehké být negativní a něco vyčítat, rozhodl jsem se zařadit i věci, které jsou naopak na nových autech super.

Nicméně začneme těmi negativními věcmi, a to hned těmi, které má téměř každé novější auto - startstop a podobné “asistenty”. Asistent je od slova asistovat něco, co bych čekal, že vám bude pomáhat, což se o startstopu, držení v pruzích, nebo zejména inteligentním asistentem rychlosti říct na 100% nedá. Jasné, existují také užiteční asistentí, jmenovitě například asistent nouzového brždění, ale já se nemohu hlavně u těch 3 jmenovaných zbavit dojmu, že to je spíše buzerace, než asistent, už jen proto, že asistent by si pamatoval, že jsem ho vypl a nezapl by se po každém nastartování. Zejména pokud je jeho účelem na mě při každém tachometrovém překročení rychlosti byť o 1 kmh řvát ŽE JEDU RYCHLE A OKAMŽITĚ BYCH MĚL JÍT DO KRIMINÁLU, což paradoxně mnohem více potrestá řidiče, který jede kolem rychlostního limitu než někoho, kdo tou vesnicí proletí 80 celou. Stejně tak není nic ulehčujícího na tom, prát se s asistentem jízdy v pruzích o tom, že chci jet o 10 cm jinde než si on myslí že jet mám, nebo na žlutých čárách, které se z nějakého mně neznámeho důvodu nenaučily tyto asistenty brát jako nadřazené ani v těch nejnovějších autech. A o startstopu asi ani mluivit nemusím, tento asistent vám má šetřit palivo, nicméně vám spíš pořád pije krev. Kromě nekončící debaty, jestli je motor dobré stále startovat a chcípat, je zde i faktor, že reálnou úsporu paliva pocítíte spíše až po 7-10 vteřinách kdy je motor vypnutý, takže ani ve velkém procentu toho, kdy je startstop otravný, neplní účel co má. A nejhorší na tom všem je, že vypínání těchto “asistentů” je schované čím dál na zapadlejších místech, a že si samozřejmě za každý tento asistent musíte připlatit, i když ho nikdy nepoužijete a použít ani nechcete.

Dalším nešvarem moderních aut je veškeré ovládání úplně všeho na jednom tabletu a absence jakýchkoliv tlačítek. Co se týče například ovládání klimatizace, vždycky je lepší mít jednoúčelové tlačítko například na zapnutí na přední okno, než mít to schované někde kam se musím proklikat a to z jednoho prostého důvodu - je to bezpečnější. Ne pro nic za nic jsou telefony za volantem zakázané, a přesun ovládání všeho do jednoho tabletu mobilu ve vyrušování řidiče od jízdy poměrně slušně konkuruje. Nehledě na to, že o to víc je i vypínání asistentů co nechcete, o kterých jsme se bavili v předešlém bodu, otravné, protože místo zmáčknutí jednoho tlačítka se kolikrát musíte zdlouhavě proklikávat různými meníčky. Naštěstí se od tohoto trendu lehce upouští a to díky tomu, že auta dostávají za přílišné ovládání přes displaye menší safety rating, a tak jsou automobilky motivovány méně ušetřit těch pár korun za fyzické tlačítka a více alespoň ty základní funkce auta do auta dát odděleně.

A jelikož nemám rád věci co jsou jen naoko, v tomto případě tedy spíš “naucho”, musím zmínit také fakové zvuky výfuků. Za mě je na autě asi jen málo větších zklamání, než přijít na to, že auto, které když jsem byl v interiéru, kde znělo naprosto skvěle, zní ve skutečnosti zvenku jako přiškrcený vysavač. Korunu tomu dávají elektroauta, kde upřímně mi pak přijde, že se vlastně stydí za to, že jsou elektro, když se tak intenzivně snaží simulovat spalováky.

A protože plný audio-vizuální zážitek tvoří i vizuál, nemůžu v dalším bodu opomenout ani fakové designové prvky. Ať už se jedná o fakové výfuky, průduchy, karbon, nebo třeba grilly, stejně jako v případě zvuku to neoklame doslova nikoho. Tady bych znovu jako největší provinilce označil elektroauta, kde zase nechápu tu potřebu mít fakový výfuk a gril, když to doslova neplní žádný účel snad s výjimkou toho, že si hrajou na takové “spalovací auta s elektromotorem”. Ale bez viny, zrovna s těmi výfuky, nejsou ani spalováky samotné. Určitě jste už někde zahlédli nové auto s nádhernými koncovkami, jen abyste přišli blíž, a zjistili, že je to jen taková záslepka co po 5cm končí a pravý výfuk je sveden někde daleko předtím bez jakékoliv péče a úpravy. O ostatních fake dílech asi nemusím dopodrobna mluvit, ale upřímně - možná to může vypadat nějakým způsobem hezky, dokud nepřijdete k autu blíž, kde místo toho, aby to auto nějak zapůsobilo pozitivně, jediné působení co vyzařuje je pozérství.

Jako poslední z nevýhod bych zmínil jak občas moderní auta řeší jednoduché věci složitě. To se týká všech těch elektronických vychytávek, který řeší problém, který tu v první řadě vůbec nebyl, jako například kamery místo zrcátek, elektronický kufr, elektronická ruční brzda,elektronické dveře, nebo elektronický posun sedaček. Ono spousta z těch věcí možná i nějakým způsobem užitečná je, dokud funguje jak má. Nicméně v případě poruchy se připravte, že zaplatíte řádově víc než za klasické verze těchto věcí, které byste ani třeba měnit v první řadě nemuseli, protože vám třeba těžko odejde motorek tam, kde ho ani nemáte. A právě z tohoto důvodu tyto řešení nevidím jako zcela šťastná, protože vytváří nové problémy, které tu předtím ani nebyly.

A teď abychom nebyli jen negativní k pozitivům na nových autech, kterých, abych byl upřímný, je asi převážná část. A hned prvním z nich je, že téměř každé nové auto má zcela dostatečný výkon, ne-li o dost větší výkon než úplně potřebuje. Ono co si budeme, pro daily auto je těch 120 koní, což v dnešní době má i oturbený tříválec, zcela dostačující a předjíždění s takhle výkonným autem vlastně takový problém není. Výkon je prostě něco, co se vám při řízení neztratí a s takovým autem je mnohem příjemnější a zábavnější jezdit, než s něčím, co je rádo, že se to eventuálně vůbec rozjede na tu stovku. Nemluvě o tom, že k navýšení výkonu došlo i u aut, kde se na výkon hodně dbá, a tak si je možné pořídit auto, které nemusí být ani ten nejvyšší top end s více koni, než měl jeho top end předchůdce.

Hned další vychytávkou moderních aut, kterou není nikdy na škodu mít, jsou senzory, parkovací kamery a kontroly mrtvých úhlů. Jsou to věci, které vám někdo může říct “že nepotřebuje protože umí řídit”, ale pravdou je, že není případ kde by se dalo říct že jsou tyto věci vyloženě špatné, a i kdyby vám měli uchránit auto od ťukance, nebo škrábance pouze v jednom z tisíce případů, je to pořád prostě víc než nic. Sám znám lidi, kteří říkali že jsou kompetentními řidiči a nic takového nepotřebují, jen aby za půl roku přijeli s 3 škrábanci a 2 promáčklinami na zadním nárazníku. Prostě a jednoduše, senzory, kamery a kontroly mrtvých úhlů chrání a pomáhají nejen vám, ale i ostatním řidičům, každý je přece rád když mu nikdo nepoškrábe nebo nenabourá auto.

Další super věcí na nových autech je konektivita, tedy propojení auta s telefonem, jmenovitě pak andoid auto a apple car play. Jasné, zase další věc co nepotřebujete, ale jakmile si zvyknete, těžko se už odvyká. A podle mě to není jen o tom pustit si písničky co se vám líbí, nebo třeba nějaký podcast co zrovna chcete poslouchat. Telefonování za jízdy, nebo jízda podle navigace jsou pak také mnohem pohodlnější a bezpečnější a to z toho dělá další ohromnou výhodu nových aut.

A když jsem tu zmínil tu bezpečnost, dalším plusem nových aut je větší bezpečnost obecně. Za to také můžeme mimo jiné vděčit čím dál tím zvyšujícímu se počtu testů na bezpečnost aut a zvyšování standardu stále výš. Ať už se jedná o některé aktivní prvky, jako například již zmiňovaná kontrola mrtvých úhlů, automatické nouzové brždění, a nebo jakkoliv otravný je když se s ním musíte prát, i asistent držení v pruhu, nebo prvky pasivní, jako například konstrukce karoserie, nebo například lepší tvar auta pro případ srážky s chodcem, nová auta jsou tak bezpečnější nejen pro své pasažéry, ale i pro ostatní účastníky provozu. Proti bezpečnosti ostatních bohužel jde takový malý nešvar, a to rozmach SUV. S SUV mám tedy osobně problémů více, ale to třeba zase do jiného videa. Nicméně podtrženo sečteno, tlak na výrobce automobilů tlačí dělat stále více bezpečnější auta, a i když je výsledkem to, že jsou si všechna čím dál tím více podobná, svůj účel to má.

A tím se dostáváme k poslednímu bodu, kterým je prakticky vždy nižší spotřeba. Také mimo jiné to je důvod, proč prodeje naftových aut stále upadají, a to i u nás, kde na nafťáky tak nějak nedáme dopustit. Když ale mám srovnatelnou spotřebu v benzíňáku, který navíc nepotřebuje kolikrát velmi drahé součástky, aby byl “emisně nezávadný”, nebo pro nadšence nízkonákladové jízdy elektro a hybridní auta, nafty se nám z trhu tak nějak vytrácejí. A i pro mě je tento trend velmi příjemný, protože i když jste ochotní za palivo připlatit, nikdy neurazí jet třeba místo za 10 litrů za 7.

Více informací k článku

  • Publikováno: 16. 1 . 2025
  • Aktualizováno: 18. 1 . 2025
  • Zobrazení článku: 15

Máte co dodat k článku? Podělte se do komentářů

© 2025 Od Všeho Trochu. Všechna práva vyhrazena.